علل خون‌ دماغ شدن و درمان آن

۲۲ بازديد

خون‌ريزي ممكن است جزيي و يا خيلي شديد باشد. در واقع بعد از خونريزي‌هاي قاعدگي، خون‌ريزي بيني شايع‌ترين خون‌ريزي در انسان است كه به علت پارگي عروق مخاط بيني اتفاق مي‌افتد.

 

دكتر لوئيس لوري- استاد بيماري هاي گوش و حلق و بيني دانشگاه تگزاس- مي‌گويد: «بيني ما شبيه بيني حيوانات، خيس، مرطوب و لغزنده نيست، اما بيني انسان هم روزانه مقدار زيادي ماده مخاطي ترشح مي‌كند كه 95 درصد آن را آب تشكيل مي‌دهد و باعث مرطوب شدن هوايي مي‌شود كه به ريه‌ها مي‌فرستيم.

 

خون‌ريزي ممكن است جزيي و يا خيلي شديد باشد. در واقع بعد از خونريزي‌هاي قاعدگي، خون‌ريزي بيني شايع‌ترين خون‌ريزي در انسان است كه به علت پارگي عروق مخاط بيني اتفاق مي‌افتد.

 

دكتر لوئيس لوري- استاد بيماري هاي گوش و حلق و بيني دانشگاه تگزاس- مي‌گويد: «بيني ما شبيه بيني حيوانات، خيس، مرطوب و لغزنده نيست، اما بيني انسان هم روزانه مقدار زيادي ماده مخاطي ترشح مي‌كند كه 95 درصد آن را آب تشكيل مي‌دهد و باعث مرطوب شدن هوايي مي‌شود كه به ريه‌ها مي‌فرستيم.

 

با بالا رفتن سن و پير شدن افراد، از رطوبت بيني كاسته مي‌شود و غشاء ظريف داخل بيني خشك و شكننده مي‌شود كه با وارد شدن كوچك‌ترين فشاري، سياهرگ ها و سرخرگ ها پاره شده و موجب بروز خون‌ريزي از بيني مي‌شود.»

 

علل خون ريزي بيني

شايع‌ترين علت خونريزي بيني، ضربه (تروما) تلقي مي‌شود. ضربه‌هاي خفيف، نظير دست كاري بيني با انگشت، سبب از بين رفتن ترشحات طبيعي كه محافظ پوست و عروق هستند، مي شود و منجر به خون‌ريزي بيني مي‌گردد.

 

افراد با فشار خون بالا نيز مستعد خون‌ريزي بيني هستند. اين مشكل در ميان افراد مسن و به خصوص زنان يائسه كه موجب جمع و خشك شدن بافت‌هاي بدن از جمله مخاط بيني مي‌شود، رايج‌تر است.

 

دست كاري بيني با انگشت،فشار خون بالا، تحريك غشاء مخاط بيني توسط جسم خارجي، تخليه شديد بيني به هنگام سرماخوردگي، خشكي مخاط در فصل زمستان، يا تحريك آن زير آفتاب شديد تابستان، عفونت‌هاي بيني و پوليپ يا مصرف برخي از داروها از عوامل بروز خون ريزي بيني هستند.

 

بيماران معمولاً از خونريزي هر دو سوراخ بيني شكايت دارند، در حالي كه در حقيقت يك سوراخ بيني خونريزي دارد و مشكلي جدي تلقي نمي‌شود، اما آزاردهنده بوده و ايجاد ترس مي‌كند.

 

صرف نظر از اينكه خونريزي در اثر كدام يك از عوامل فوق ايجاد شده است، آنچه در ميان همه موارد يكسان مي باشد، انجام راه كارهايي جهت جلوگيري از خروج هر چه بيشتر خون از بيني است.

 

راه حل هايي ساده براي بند آوردن خون ريزي بيني

خونسردي خود را حفظ كنيد.

اگر هنگام خونريزي به حالت دراز كشيده قرار گرفته و بنا به توصيه ي عامه مردم سرتان را عقب مي‌گيريد، بايد به شما تذكر دهيم كه ممكن است مقدار زيادي خون وارد حلق شما شده و احساس خفگي در شما ايجاد كند، بنابراين صاف بنشينيد.

 

راست و مستقيم بنشينيد، سر را به جلو خم كنيد تا خون به گلو وارد نشود.

 

با ملايمت هر نوع لخته خون را كه مي تواند از بسته شدن رگ ها و قطع خون ريزي جلوگيري كند، از دماغ خارج سازيد (با فين كردن ملايم).

 

در حالي كه بالاتنه خود را به جلو خم كرده‌ايد، دهان خود را باز نماييد. در اين حالت مي‌توانيد خون را تف كرده و آن را قورت ندهيد. سرانجام بالاتنه بايد به حالت معمول درآيد.

 

اگر براي مدت  5 تا 7 دقيقه بيني را در سمت خونريزي به روي تيغه بيني با انگشت دست بفشاريد، بسياري از خونريزي‌هاي بيني، مهار مي‌شوند. ولي بهتر است مدت 20 دقيقه بيني را با انگشتان دست فشار دهيد.

 

بعضي اوقات افراد نمي‌‌دانند كجا را فشار دهند، اما بيني طوري طراحي شده كه انگشتان مي‌توانند به راحتي قسمت نرم بيني را از خارج بگيرند.

نوعي درمان سنتي وجود دارد كه براي بند آمدن خون ريزي بيني اثرات مثبتي را به همراه داشته است و آن عبارت است از چكاندن چند قطره آب ليموي تازه در مجراي بيني.

 

توصيه مي‌شود كه براي متوقف كردن خون‌ريزي بيني، از فرو كردن پنبه يا دستمال در بيني خودداري كنيد. زيرا ممكن است هنگام درآوردن آنها  دچار مشكل شويد و مخاط بيني بيشتر دچار آسيب شود.

 

قرار دادن كيسه يخ بر روي تيغه مياني بيني و حتي پيشاني، مي‌تواند در قطع خونريزي تأثيرگذار باشد، زيرا سرما سبب انقباض رگ‌ها شده و لخته سريع‌تر تشكيل مي‌شود و بالاخره خونريزي پايان مي‌يابد.

 

علاج واقعه قبل از وقوع

نكاتي نيز وجود دارد كه با پرداختن به آنها مي‌توان از بروز خون‌ريزي بيني جلوگيري كرد و در واقع علاجي براي واقعه، قبل از وقوع آن است:

 

مخاط بيني را مرطوب كنيد. درصد بالايي از خون‌ريزي‌هاي بيني به دليل خشكي مخاط بيني رخ مي‌دهد كه توصيه اغلب پزشكان، شست و شوي روزانه بيني با سرم فيزيولوژيك يا آب نمك رقيق در صبح و شب است.

 

دوم اينكه از پمادهاي نرم كننده مخاط، در صورت افزايش خشكي استفاده كنيد و سومين نكته اين است كه هواي خانه را هميشه مرطوب نگه داريد، اين كار را مي‌توانيد با استفاده از دستگاه‌‌هاي مرطوب كننده هوا (بُخور)  انجام دهيد.

 

اجسام سنگين را بلند نكنيد. گرچه فشار مستقيم روي رگ ها باعث بند آمدن خون مي‌شود، اما فشاري كه از داخل رگ ها وارد مي‌شود باعث جريان مجدد خون مي‌شود، مخصوصاً  اگر سابقه خون‌ريزي داريد، از بلندكردن اشياء سنگين كه به رگ ها فشار وارد مي‌كنند، پرهيز نماييد.

 

ويتامين‌ها را فراموش نكنيد. اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه استعداد خون دماغ شدن داريد، به قدر كافي ويتامين C بخوريد، زيرا ويتامين C ماده‌اي حياتي براي تشكيل كلاژن است و به حفظ سلامتي عروق كمك مي‌كند.

 

ويتامين K هم يكي از ويتامين‌هايي است كه در انعقاد خون نقش دارد.

مصرف روزانه 60 ميلي گرم ويتامين C و 80 ميكروگرم ويتامين K براي جلوگيري از خون‌ريزي بيني توصيه مي‌شود.

 

مراقب مصرف آسپرين باشيد. از آنجايي ‌كه آسپرين از دسته داروهاي رقيق كننده خون به شمار مي‌آيد، ممكن است از بروز لخته و انعقاد خون جلوگيري كرده و در صورت تكرار خون‌ريزي ها، با پزشك خود مشورت كنيد.

 

زمان اقدامات فوري

اگر بيش از 20 دقيقه بيني را فشار داديد و خون‌ريزي آن متوقف نشد، بايستي به سرعت به پزشك مراجعه كنيد.

اگر احساس كرديد كه پس از گرفتن بيني، زماني كه مي‌نشينيد يا مي‌ايستيد، خون به طرف گلو فرو مي‌رود، ممكن است علامت آن باشد كه خون دماغ از ته گلو ايجاد شده است (اين اتفاق به كرات براي سالمندان مي‌افتد). در اين صورت اگر اقدام فوري به عمل نياوريد، ممكن است خون بدن را به سرعت از دست بدهيد، زيرا در اين حالت رگ هاي بزرگتري كه در پشت بيني واقع شده‌اند، تحت تأثير قرار گرفته‌اند.

منبع:tebyan.net

Web Directory

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.